Alhamdulilah sudah selamat bernikah (9.7.11)

Daisypath Anniversary tickers

Majlis Pertunangan (10.10.10)

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 16, 2011

tips untuk bride to be: Part 1 - Quotation Pelamin/Decorator

Salam semua

Bab sebey menyebey nih mmg best..kalau ikut hati kita mmg semua nak.tapi selalunya kita as bride to be of course cuba nak dapatkan info sebanyak yg mgkin & tentukan vendor yg kita nak mengikut baget/selera kita.

selalu kita prefer untuk email terlebih dahulu kan? sbb senang nak communicate, nk tnjuk ape kita nk pun senang, bgi je attachment. tapi kadang-kadang bile tanya pada vendor melalui email especially, lambat reply , kadang-kadang tak reply pun.mgkin kadang-kadang , vendor terlepas pandang atau tak sempat nk reply.

Hari nih Zana nak share dgn bride to be macam mane nk dapat quotation & respon yg cepat dari vendor pelamin/decorator, since zana pun dalam bridal services(vendor untuk Hantaran, Pelamin & Make up Artist), so i know ape sebenarnya yang vendor mahukan untuk respon pada enquiry customer.

1) yg penting sekali bile hantar email, bagi maklumat yang detail & penuh, terutamanya:

tarikh:
lokasi:
jenis majlis: tunang/sanding/bertandang dll

sbb penting untuk vendor nak check jadual, takut clash dgn customer lain.

jgn hantar email yang terlalu general. contoh:

'saya nk tanya pakej perkahwinan'.
~ vendor pun blur sbb tak tahu customer nak pakej yg macam mane, rumah ke dewan ke..

2) baget

mase email , state baget/pakej ape yang korang nak dan yg ape yg sebenarnya/mcm mane yang korang mahukan. make it clear

baget/pakej:
konsep/tema:
warna tema:
kalau ade gambar bole attach, lagi senang.

senang vendor nak fikir/drawing idea yg ade. nak bgi consultation pun senang.at least vendor bole tolong bride to be work on budget

3) lepas email, terus call/sms utk inform&alert vendor yang kita dah hantar email kat diorang utk mintak quotation.kalau diam je, tu yang jadi lambat respon sbb kadang2 vendor tak tahu yg ade enquiry & tak sempat nak check email, tu yg quotation jadi la seminggu baru nak reply, nak2 kalau outstation . at least, kalau inform, vendor bole check email & respon secepat mungkin. :)

hopefully, sedikit sebanyak dapat membantu bride to be.. :)

happy prep u olz!

1 comment: