Alhamdulilah sudah selamat bernikah (9.7.11)

Daisypath Anniversary tickers

Majlis Pertunangan (10.10.10)

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 20, 2014

Breastfeeding mother Vs Formula Milk Mother

Hai & Salam semua :)

saje nk berkongsi rasa dgn korang
Baru2 nih aku ade bace 
pasal Breasfeeding mother kutuk
Formula Milk Mother

Eh!
mcm tuh pun nk kutuk - mengutuk ke?

For me,
Breastfeeding ke formula milk ke
sume orang ade pilihan dan alasan masing2
aku tak sokong mane2
sbb aku pun
50% - breastfeed
50% - formula milk ( Sekarang mak pakai Pediasure)


bila aku kat rumah mmg fully breastfeed & kalau ke taska aku tgalkan 1 pek EBM + Susu Tepung Pediasure

kenapa 1 pek EBM?
sbb mmg itu je rezeki yang aku dapat siang hari kat tempat keje
aku admit mmg aku malas nk perah selalu
sbb company nih bukan bapak aku pnya
suka2 hati aku nak amek masa
perah susu 
byk kali
bos byar gaji bukan suruh perah susu memanjang kat tempat keje
dapat perah sekali pun jadi lah
keje lain pun melambak menunggu tuk disiapkan
tak masuk k meeting bagai
dan aku pun mmg tak de stok EBM
so breastfeed ibarat kais pagi makan pagi kasi petang makan petang
kalau hari bekerja
dan aku pun tak cakap susu tepung tuh terbaek utk anak kita
aku pakai formula milk utk top up susu yang tak ckup
lantak lah orang nk kutuk aku bagi anak minum susu lembu pun.
kau sape? nk byk bunyi
ade aku mintak duit kau beli susu anak aku ke?
**mampu ke kau??**

semua orang ade alasan masing-masing
aku percaya susu badan tuh rezeki dari Allah
kalau ada & banyak tuh rezeki
bersyukur la pada yang ada susu badan
orang yang takde susu badan
bukan sbb dia tak nak
sbb mmg tak de
perah2 pun tak de
bukan tak nak bagi
aku pn penah rasa susu badan
dh nak kering
tapi aku usaha mkn itu ini
N again
aku percaya
susu badan nih ade 
sbb rezeki Allah
Dia nak bagi
aku pegang -susu badan adalah rezeki

dan yang aku tengok
ibu2 yang tak dapat bagi susu badan
normally akan bagi susu formula yang terbaik untuk anak masing2
contoh Enfalac A+, S26, Sustagen bagai sume tuh ikut kemampuan masing2

dan jangan sesekali salahkan mereka yang bagi Formula milk
kita nih tuhan ke nk jugde orang??
kita tahu ke apa masalah dia?
nak ckap dorang tuh tak educated bagai
kau educated sgt ke??
ade tuh bole pulak ckp anak orang yg minum susu lembu , perangai mcm lembu?
puaka sgt mulut kau yang cakap mcm tuh!
kalau tuhan nak tarik rezeki,sekejap je

sbb bukan semua majikan faham akan
kepentingan breastfeed
nak bagi laluan utk sesi perah susu
n breastfeed nih perlukan kerjasama sume
kalau kita je beria perah susu nk bagi anak
orang lain kat sekeliling tak bagi kerjasama
benda tuh tak berjaya jugak
kalau kje operator production line
kau igt dorang nih bole suke2 hati nak time off
semata-mata nk perah susu?
bukan semua orang mampu nk adakan duit
RM500-RM3000 segedebuk utk beli set pump + botol2 bagai sume tuh
kalau dapat menjayakan breastfeed
alhamdulilah & tahniah
aku pun tumpang suka & gembira

aku rasa 
tak perlulah kot
nk kutuk-mengutuk
mengeji bagai

tak perlu nk dabik dada
dapat fully breastfeed

tak perlu jugak
nk bergedak menegakkan susu tepung bagus tuk anak

tepuk dada
tanya selera
kan, senang citer..

No comments:

Post a Comment