Alhamdulilah sudah selamat bernikah (9.7.11)

Daisypath Anniversary tickers

Majlis Pertunangan (10.10.10)

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 2, 2012

Yesterday scan : anterior placenta


Semalam mummy pergi Klinik Medijaya Sunway Mentari-Klinik Panel Syarikat sbb Mummy kene gatal2. Saje Pilih hari Rabu sbb ade doktor gynae - Dr Lau Hui Ping:

 Dr Lau Hui Ping graduated with Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery from University of Auckland, New Zealand, in 2004. She completed her housemanship training in Ipoh Hospital and went on to serve in the Obstetrics and Gynaecology Department for the next 5 years. She is trained in Antenatal care, general Gynaecological problems, management of Infertility and Female Health. She also served in the Public Health department for 2 years prior to leaving the service to join General Practice. She now practices at the Centro, Klang branch and runs the Obstetrics & Gynaecology clinic in Sunway Mentari.

Note: Doktor ni sgt2 recomended! skrang dia tengah preggy 8 bulan :)

semalam lepas consult pasal kulit gatai, suh doktor scan. she find:   anterior placenta not low

ape itu : anterior placenta?

bayi anda mengambil tempat duduk belakang kepada plasenta. Istilah "anterior plasenta" merujuk kepada lokasi uri di dalam rahim anda. Kebanyakan masa, telur yang disenyawakan akan meletakkan dirinya dalam rahim posterior - bahagian yang paling dekat dengan tulang belakang, yang mana plasenta akhirnya berkembang, terlalu. Kadang-kadang, walaupun, implan telur di sebelah bertentangan rahim, yang paling dekat dengan abdomen anda. Apabila plasenta membangun, ia tumbuh di bahagian hadapan (anterior) sebelah rahim, dengan bayi yang tersirat di sebaliknya.  Adakah lokasi plasenta anda membuat apa-apa perbezaan? Tidak bayi, anda yang tidak peduli sebelah mana rahim dia berbaring di atas, dan sudah tentu tidak membuat perbezaan kepadanya atau di mana plasenta terletak. Dan apa pula untuk anda - atau pengamal anda? Anda mungkin tidak dapat merasai tendangan dan tumbukan awal bayi anda kerana plasenta akan berkhidmat sebagai kusyen di antara bayi dan perut anda. Atas sebab yang sama, doktor atau bidan mungkin merasa lebih kuat sedikit untuk mendengar bunyi jantung janin (dan ia boleh membuat amniosentesis lebih mencabar). Situasi ini akan menyelesaikan jika plasenta bergerak ke kedudukan yang lebih posterior kemudian (sebagai placentas anterior biasanya). Tetapi berita baik di sini adalah bahawa, walaupun mereka inconveniencies yang sedikit, plasenta anterior di dalam dan dengan sendirinya tidak menimbulkan risiko kepada kesihatan anda.  Jika, bagaimanapun, anda mempunyai 1 plasenta anterior yang ini juga berbaring agak rendah dalam rahim, sebahagiannya atau sepenuhnya boleh menyekat luar serviks (dan cara keluar bayi), suatu keadaan yang dipanggil plasenta previa (yang boleh membuat 1 seksyen cesarean diperlukan) . Tetapi sekali lagi, kerana plasenta umumnya berhijrah di dalam rahim agak sedikit semasa hamil, plasenta yang rendah selalunya akan telah berpindah ke bahagian atas rahim dan selamat daripada cara bayi - oleh masa yang anda bersedia untuk bersalin.

mummy was so shock! sbb masa monthly check up kat KPJ takde pulak doktor kat situ ckp pape. alhamdulilah bile pergi 2 option & advices mmg akan dapat lebih detail, kan?

syukur sgt2..tapi doktor ckp ni normal, takde pape yg perlu dirisaukan.

**xde pix scan sbb hp cikai, amek gambo pun lawo..huhuhu

No comments:

Post a Comment