Alhamdulilah sudah selamat bernikah (9.7.11)

Daisypath Anniversary tickers

Majlis Pertunangan (10.10.10)

Monday, November 16, 2009

bali journal 2009

10.11.2009-hari pertama
pkol 6.30pagi kak sida anta ke LCCT..pagi2 buta dh bangun bersiap..fligt pkol 9.30pagi..aku baget luggage aku tuh tak kene naik kargo tapi kene plak!hrmm..seb baik gak naik kargo sbb toiletries aku byk giler dlm tuh..kalo kene amek harus la aku melolong kat ctu ..pkol 12 tengah hari sampai kat bali ..sempat gak aku lolap sat dlm kapal..mase flight tuh aku duk sebelah org lombok, tak reti tulis rupenya..tian dia..sampai airport ade driver amek..driver lahanat!gatal gile n kaki kapur duit..dh la van cam van jual sayur rate nk same cam travel tour..ciss..siang aku g spa kat seminyak n mlm tuh kitaorg jalan2 kat kuta town ..tempat clubbing dorang..yang aku perasan , kat cni jual dadah kat tpi jlan kat luar club selamba je tapi dorang plih gak manusia..cam muke aku nih dia tak oper, oper more kepada mat salleh..penat jalan kat tempat2 clubbing dorang, balik terus tdo..ohh, ye!hari pertam aku duk kat aquarius star hotel, jalan legian, kuta.tempat dia ok..best gak..mlm tuh aku tak bape dapat tdo sbb stress pk kan plan tuk esok hari nya dan meyusun segala agenda untk mengelak dari supir yang bangang ke supir yang ok ..

11.11.2009-hari kedua
bangun pagi, siap2..pas byar supir yang smlm..g bekfast pas bekfast tukar hotel plak, bkan sbb hotel tu bermasalah sbb nk mengekat kos..wahhaha..sebelah je pun tukar hotel..Bali sandat namanya..kitorg duk kat ctu sampai hari last,pas tukar hotel, supir baru lagi bagus datang menjemput untk full day tour ke ubud-memula g booking spa kat verona spa, jalan monkey forest pas tu g g pura kat area pasar ubud-sekali la tuh..then holly water kat tampak siring, g goa gajah, pasar sukawati-orang kat sane igt aku org bandung@jakarta..hehehhe pas tu spa..mlm singgah hotel tukar baju trus g discovery mall balik jalan kaki sbb tak jauh sgt..best gak..
komen utk hari kedua:jalan kat bali kecik je dan traffic dorang agak ngeri but still tak de eksiden yang teruk2..kat mane2 org jaga parking(bayar taw)-hari soping yang amat best ...hehehhe

12.11.2009-hari ketiga
aku g denpasar g bli kain yang pada aku agak murah dah cantik tapi tetap gak aku kene bayar mahal sbb aku tak tahu exactly harga kain2 kat ctu tak mcm barang2 biasa aku thu price dia..tapi still murah lagi kalo nk banding kat malaysia..then trus ke uluwatu n ke jimbaran makan sefud yang harga cekik darah tapi lebihkurang same cam kat manhattan..sabar je la..hrmmmm..aku recommed tak g pun tak pe sbb cam mkan kat danga bay je aku rase..hrmmm..tak berbaloi langsung

13.113009-hari keempat
kitaorg sewa motor..aku g mkan bakso besar & es teller (cam ABC )kat sane belakang supernova supermarket..mkn halal susah nk dapat k..hrmmm..hari nih tak banyak tempat g..sbb tak tahu jlan..huhuhu..petang aku g pantai..pantai dia best sangt..spa lagi kat area poppies lane..hari2 spa gitewww...huhuhuhuhuhu..
komen untk hari ketiga:kat sane cultural sangat kuat..kat mane2 even airport, fast food ade colok hindu..huhuhu..orang kat sane baik2 n ske citer upin dan ipin..

14.11.2009-hari kelima
celik bijikmata terus nek motor g pantai...pas tu tetibe lak ade orang opper memcam2 konon cam gores dan menang..layankan jew..mandi pantai ..besttttttttt..terbakar kulit aku..pas checkout g pantai balik wat rambut..dh cam semut aku kene hurung..sume nk urut aku la..memcam2 la..pening aku!terpaksa aku berdiplomasi tempat orang...huhuhu..kalo tempat aku??hrmmmmmmm..kene pekik la jawab nya..kat cni duit je la..more u give , more u get..cipet!!!kalo bargain ikut harga kita tak ikut harga dia, bagi cincai je !hbis wat rambut g hotel balik, amek barang g airport ..awal giler g airport sbb aku dah kekeringan idea nk g mane..huhuhu..pkol 6 check in pastu kat airport ade internet free, men sat..pas tu melopong tunggu flight seb baik tak delay...fligth pkol 8.30mlm sampai kat LCCT on time 11.45pm kak sida amek...balik umah kmas2 barang terus flat...

Tips dari aku mase korang kat bali:
1. sila amek taksi (Bluebird taksi yang paling bagus sbb dia meter dan tak yah bargain)dari airport yang hanya berharga IR30,000 ke kuta..kalo pki private transport kene sembelih IR 75,000...hanjeng!!kalo takat dlm town bek lah pakai taksi daripada private transport hanjeng.
2. kalo sewa motor satu hari IR 50,000 harga standard
3. kat sane kebanyakan cheap hotel tak de TV, tapi ade lite breakfast-rate cheap hotel:IR40,0000-IR 100,000 satu blik utk 2 orang..gune kipas..tapi aku suggest tolong la amek air-kon sbb kat sane agak panas even malam pun.kalo gune air-kon lebih ar sket..but still dlm range RM60 dh dapat comfort punya accomodation
4. try ckp indon - tuk dapat diskon beli barang
5.kalo tukar rate carik rate yang tinggi bkan yang rendah sbb kat cni kita carik rate yang rendah tapi kat sane kita kene carik rate yang tinggi & paling penting no comission sbb kalo ade comission duit yagn korang tukar tuh bertambah sket dah tolak upah dorang la konon nya tuh..tak tahu upah ape..tolongkira kot..huhuhu
6.kalo rase nk g temple, pki proper yang lpas lutut kalo kne swa kain@sarong-rules masuk temple
7.rate private transport:IR 350,000 untuk satu hari termasuk parking dan minyak ..not more then dat..
8. skil tawar-menawar adalah sangat penting di sana-tawar 50% dari harga asal..kalo dah fixed price mmg tak leh nk wat pe..as long kedai tuh takde letak harga maksudnya mmg leh tawar menawar..