Alhamdulilah sudah selamat bernikah (9.7.11)

Daisypath Anniversary tickers

Majlis Pertunangan (10.10.10)

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 29, 2013

masalah ke tidak?

nak kata aku fully breast feed tak juga
sbb dalam satu hari mesti 
aku akan bagi formula milk kat Ayra dalam 1sekali atau dua kali dalam sukatan 2 oz after breast milk 3 oz, 
reason :

1. breast milk tak ckup
2. nak biasakan ayra dgn formula milk - hjg bulan depan aku dah start keje

sebelum ni aku pakai breastpump Anakku even aku ade pam bateri & Spectra 3
sekali pam gna manual dapat lah 4-3 oz kalau nasib baik
kalau nasib xbaik - 2 oz je

pam bateri aku ade 2 x lepas kes bengkak susu tuh
tapi mmg sakit
aku tak bole dan tak reti nak guna
maka tersadailah ia

pam spectra pulak lepas kes bengkak susu
baru minggu lepas aku pakai dalam hari Khamis kot
aku mula pakai
mmg best!!!
alhamdulilah
masa mula-mula
pagi-pagi pam dapat 5 oz
punya lah happy :)
sbb tak penah2 dapat 5 oz
alhamdulilah.....
tapi ble dah petang dapat lah 3oz tak pun 2 oz 
tanpa amek ape2 supplement

bile amek supplement

1. The Milk Story ( beli kat Lunatot)

 dan

2. Joy Angel Tea

 pagi-pagi pam dapatlah 8 oz
bile dah ptg dapatlah antra 3 oz ke 5 oz
ikut luck pada waktu itew..hihihi

aku tak sure
kalau situasi ni
adalah normal
ble pagi
rezeki susu
banyak
bile masuk petang
dah tak bape ade
aku tak direct feeding
kalau ade pun skrg 
terlalu jarang
sbb
mulanya aku pam sbb nk tahu bape byk yg ayra minum
bile direct feeding
aku tgk dia tak puas
so aku pun pam lah
aku pam bkan sbb buat stock ye
nk buat stock mmg tak de
dapat perah
cukup2 utk sesi penyusuan sahaja
katakan perah skrg
utk ayra minum 
kejap lagi lepas dia
bangun tdo
bukan utk stok
sbb mmg tak dapat utk stock
dpt utk minum je
adakah susu aku tak byk?
dan skrg nih
dia tak reti nk latch
bile bagi direct
dia menangis2
tak tahu pasal ape
so aku teruskan je la
dgn menggunakan
teknik perah dan
bagi dia minum dalam botol susu

so inilah hasil perahan pkol 5 petang hari ini......
dapat 5 oz


kiri : 2 oz, kanan 3 oz


4 comments:

  1. alamak...ni panjang ni i nak kena komen ni...

    1. baby awal2 jgn di ajar botol sbb nanti dia nipple confuse.takut dia reject breast u n nak botol je sbb kalau dirct feed, baby kena struggle n stimulate dulu susu sebelum susu keluar, tp dgn botol susu trus flow.

    2.produksi susu memang akan sikit bila lepas tengahari... susu akan byk masa malam - pagi.dulu i buat tandem nursing utk simpan stock.i akan bgn jam 4pagi, 6pagi semata-mata nak pam utk stok sebln sebelum start kerje

    3.awal2 baby memang lah susu sikit dear... susu takkan kuar terus 10oz masa dalam pantang.masa skrg ni u shudnt look at quantity.. as long as u susu kuar, its enuf. byk tu u dpt 5oz.sbb i dulu masa cuti maternity i dpt pam paling max 3oz je 1session.i tak risau sbb baby was around, so sbb baby byk df.once u dah start kerja, u akan dpt pam kadang2 smp 10oz per session.depends on how much ur baby need!.. plz dont confuse bila tgk org lain punya susu ber belas-belas oz... cuba tanya anak diorg dah brp bulan..i skrg aisya dah 5bln pun cuma dapat pam 7-8oz per session n i pam 2x je sehari..

    4.baby kuat menyusu... no..actually dia nak hisap je.kalau u baca kat babycenter, actually baby dia kalau jaga, dia tak pandai nak buat apa2, so dia nak menghisap.hisap jugak adalah ativiti baby utk dia tenangkan diri... n lagi 1, bila baby hisap, susu akan keluar..tak memancut tp dia tetap akan keluar.cuba u marmet..mesti susu keluar... even bila u pam tp tak kuar air..kuar angin je..tp bila baby yg hisap, susu akan keluar jugak.sbb tu istilah 'pam terbaik didunia adalah hisapan baby' tu wujud.

    but...if u really want to bf ur baby, try positive..tp its ur choice sbb u ibu..follow ur heart! =)

    ReplyDelete
  2. hi suzana. i've stumbled upon your blog. psl breastfeeding ni, i am one of mom yg failed bf. so i dont want u to fail too.. still early for you to give up. masalah i dlu, flat nipple, baby suck tak kuat, i pulak masa tu dok layan sakit jahitan bersalin, smpai lost focus ke baby. i stat pam pn masa day 5 sbb dia jaundice. i xtau pn rupanya masa tu breasts bengkak. tp i mmg xpenah bengkak susu pn sampai demam2 etc. dh mkn mcm2 pn susu skit jgk...

    so..u keep makan dan minum.yg penting byk minum air. pam selalu. ok la u dh buat. TAPI u kene direct feed jugak ur baby. sbb baby punya stimulation je yg paling berkesan utk keluarkan susu, try pam sebelah, dia isap sebelah. tandem. sure melimpah.i dlu pn xde stock. i kais pagi mkn pagi. pam n bagi dia trus... smpai la msk 4 bulan, tetiba my baby reject my breasts. sgt sedih.. oh lg pn b4 4bulan lg dia dh mix fm and susu bdn. if u nk btul2 success, u try sehari jgn bg fm, n pam n direct feed. insyallah it works. mcm i dlu i xsmpi hati n mls, i df n topup fm smpi dia dh xnk breasts i huhu..good luck k. bykkan membaca dan cr tips lg k :)

    ReplyDelete
  3. sis..try la bf...sy pun mula2 pam dpt dasar botol je...nangis2 sbb dh nk start keje stok xde...tp sy gigihkan juga tiap 3 jam pam walau x kuar susu...dan bila susukan direct..sblh lagi pam susu...lg cepat...goodluck...try consult ngan bf peer counselor....mereka byk mmbantu

    ReplyDelete
  4. syima : thank you so much sbb bagi very good info & tips. i masih bergigih u olz utk breast feed..dan masih belajar2 utk breast feed yg berjaya.. tq again! :) lap u!

    lisa lisut: kesian u.. tq for sharing ur story & advice :) i masih mencari bahan2 info 4 breastfeed. hopefully berjaya ^_^

    ibu dhia : tq dear :) hopefully i akan berjaya..amin

    ReplyDelete