Alhamdulilah sudah selamat bernikah (9.7.11)

Daisypath Anniversary tickers

Majlis Pertunangan (10.10.10)

Daisypath Anniversary tickers

Friday, January 11, 2013

pengalaman bengkak susu pada hari ke 4

hari ke -4 aku kne bengkak susu
aku mmg tak tahu kalau minggu pertama breast akan mengeluarkn susu
dan ibu harus menyusukn baby atau perah
i never know
yes, aku admit 
i'm zero knowledge pasal bf & penyusuan
adalah tgk2 pasal bf
tpi mcm tuh2 je
xmcm info bersalin 
yg u can expect 
if bersalin normal/c-zer
what will happen & everything

al-kisah
hari ke 3 kat hospital aku beri BF sket pada Ayra
yang lain FM
tu pun curi-curi  bawak FM
Ayra tak bole tahan minum 2 oz je
menjerit satu ward
jadi dari hari ke 3 tuh start pagi nak discharge
aku bagi FM
langsung tak perah
maka esoknya 
bengkak gile, kau!!
sakit
nak perah pun sakit
breastpump yang ade
jenis bateri & letrik ( spectra 3)
aku cube dlu yang bateri
sakit gile
mmg aku nangis meraung2
nasib baik tak meroyan

nasib la mama & adik aku , Ain datang
jadi penyelamat
Ain cadangkan pakai breast pump manual
sbb bole kawal pump tuh ble sakit
maka gigih la suami aku pergi beli
seb baik dekat je
Kedai Anakku kat area rumah je
harga breastpump manual cap Anakku RM69.90
ni lah yang paling aku suka
walau ade spectra yang pakai karen - double pumping lagi
aku still suke manual
sbb bole control sakit breast tuh
tu yang penting
** ni pengalaman aku yang baru bape hari ye & mengalami kesakitan yang amat sgt

dan adik aku suggest 
untuk urut breast sbb bengkak susu
aku cume tahu
ade sorang urut bersalin
yang fokus area shah alam & PJ
nama dia Kak Rahmah
tu pun aku tahu dari internet
aku gamble je call dia
kalau tak dapat tak pe lah
alhamdulilah
 aku call pagi, dia ckp dia free pkol 2 petang
aku ckp pkol 2 petang pun tak pe
so dia dtg
umo 48 tapi badan still solid lagi
kalah mama aku!hehheeh

maka treatment pun bermula
dia urut kaki, kepala, tangan & kepala
baru urut breast
pas tu dia lap breast guna tuala panas
kat bdan & kepala
pas tu pakai kan krim panas kat atas perut
tangan & kaki & pakaikan stokin
pas tu lega lah sket

then mula dari hari itew
aku pun gigih
sesi pam mengepam nih
tgk info kat tenet
sume
tak de ubat lain
melainkan perah susu atau direct feeding je
ubat je

adik aku pun bgtau, lagi tak keluar susu
lagi tuh sakit
breast keras gile!
siap ade saluran susu yg tersumbat-bole rasa dgn tangan!
mmg sakit sgt!
nangis jgn citer lah
siap aku ckp nak keringkan susu - xnak ade susu
sbb sakit gile
sementara tuh my princess 
minum FM - Enfalac A+
adik aku cakap
kat klinik ade jual ubat nk stopkan susu
masa tuh mmg aku nak sgt
tapi nasib baik
suami tak beli
dia suruh tunggu dlu
lagi bape hari
kalau sakit sgt baru beli
alhamdulilah , suami sgt memahami
yang isteri dia nih mmg tak tahan apa jua sakit!hoohohoho

so siang malam la 
aku mengepam susu
tiap 3 jam sekali aku pam
selama dari hari Rabu - Ahad keje aku adalah memerah susu
sekali perah dapat la 1 oz 
kalau nasib baik dapat 2 oz
maka anak aku minum susu campur2

2-3 hari jugak la nak baik sakit bengkak susu tuh
treatment aku dgn tukang urut tuh katanya 3 hari
tapi 2 hari je kak rahmah wat treatment utk bengkak susu
lagi sehari tuh dia suh amek full pakej katanya!

1x treatment urut bengkak susu - RM 90 ( dia kira RM60 utk urut & lebih utk duit transport. kak rahmah takde transport, dia charted teksi. so dia tunjuk resit teksi dia pergi balik. total kos utk urut + teksi =RM90,  seb baik tiap kali dia datang aku bagi RM100. senang citer sbb kos teksi dia tak tetap. )
kalau ikut kan takde pakej / item utk urut bengkak susu dlm blog dia
seb baik lah shah alam - PJ
kalau dia dtg dari Klang/KL
bengkok aku nak bayo teksi dia..hohohoo

sekarang nih dah alhamdulilah
dah takde bengkak susu
start hari hari isnin-hari jumaat minggu kedua aku bersalin
aku dah bagi direct feeding pada Ayra
alhamdulilah, berjaya
ade rezeki susu utk anak mummy!


aku rasa dats why
hospital suruh kita susukan anak
sbb tak nak kita kene bengkak susu
heheheh
mgkin la kan!
sejak kene bengkak susu
aku rajin cari info pasal bengkak susu & penyusuan susu ibu
ade hikmahnya di sitew!
^_^

No comments:

Post a Comment